- 8. december 2020
- by Christian Svane
- 0 Synes godt om
- 0 / 5
- Sværhed: Let
-
Set1.453
En sjov læseøvelse, hvor der kan komme nogle sjove bud på, hvad et ord fra køkkenet kan betyde.
Læreren opretter et dokument i Google-drev med en tabel, som det ses på ovenstående billede.
Læreren udvælger de ord og begreber, som er vigtige i artiklen og indsætter dem i den tomme tabel. Læseren skal kunne finde en forklaring på ordet/begrebet i teksten.
Det er en læsemetode, som arbejder med både før-under-efter læsning, da eleverne først skriver deres opfattelse og forståelse af et ord. Herefter undersøger de i en tekst, og om deres forståelse er den rigtige.
- Eleverne læser ordene og skriver, hvad de mener ordet betyder.
- På klassen snakkes der om, hvad eleverne tror de enkelte ord betyder. Der gives endnu ikke nogen svar.
- Eleverne læser teksten og kontrollér om deres ordforklaring er korrekt.
- Eleverne skriver tekstens ordforklaring, hvis deres første bud ikke var helt præcist. De kan også udbygge deres forklaring med flere detaljer fra teksten.
Klassen samler til sidst op på deres læsning. Har alle forstået de enkelte ord. Eleverne kan nemt sidde med deres iPads/tablets og rette til, hvis der måtte være nogle misforståelser.